nedeľa 26. marca 2017

DIY domáci prášok na pranie

Ak vás aspoň trošku baví DIY, tak ako mňa, skúste si trošku zaexperimentovať a vyrobiť si domáci ekologický prášok na pranie. Kvalitný prací prášok nie je až taká veda, ako sa nás o tom snažia presvedčiť výrobcovia. Nespochybňujem , že  všetky  pridané chemické prísady v komerčných práškoch zvyšujú ich praciu schopnosť, ale pre životné prostredie až také prospešné nie sú. Ak teda chcete byť šetrnejší k prírode a možno aj k svojej peňaženke  , môžete si prací prostriedok vyrobiť aj doma. Je to naozaj jednoduché . Podľa mojich skúseností takýto prášok bez problémov zvládne bežne znečistené prádlo. 

Ja som si svoj prací prášok namiešala z týchto surovín:
1000 g sóda na pranie 
100 g mydlo na pranie,
500 g perkarbonát sodný 
25 g TAED 
15 kvapiek éterický olej


Sódu na pranie kúpite bežne v drogérii. Mydlo na pranie som kúpila v DM už nastrúhané, ale môžte kúpiť aj obyčajné jadrové mydlo , len potom ho musíte na jemno nastrúhať. Pomer sódy a mydla si môžete upraviť podľa tvrdosti vody. Ak bývate v oblasti s tvrdou vodou, môžete pridať sódy viac. Perkarbonát sodný má na starosti bieliacu silu prášku a je to ekologický prostriedok, ktorý je biologicky odbúrateľný. 1 kg stojí okolo 2 eur. Kúpila som ho cez internet. TAED sú granule modrej farby, ktoré aktivujú perkarbonát sodný a umožňujú prať aj pri nižších teplotách. Je taktiež úplne biologicky odbúrateľný, keďže sa pri praní rozkladá na neškodnú sódu a peroxid.  Kúpila som ho cez internet, 100 g stojí asi 1,90. Ak chcete môžete pridať aj aromatický olej, ak ho nepridáte, prádlo bude mať neutrálnu mydlovú vôňu .

Všetky suroviny som dobre premiešala, nasypala do vhodnej uzatvárateľnej nádoby a kvôli bezpečnosti označila nálepkami, ktoré mi vyrobila dcéra. 

Na bežne znečistenú bielizeň dávkujem dve polievkové lyžice.


A keďže sa mi 3 ks  nálepky zvýšili, rada ich niekomu darujem. Ak mi napíšete do komentárov odkaz (najneskôr do soboty 1.4 do 12:00 hod.), tak jedného z vás vylosujem a nálepky zašlem. 

Prajem krásne prvé jarné dni. 



19 komentárov:

  1. Monika, zas mi dokazuješ, že si šikulka! Máš aj spočítané, ako si ušetrila? Viem, že ide hlavne o ekológiu, je na škodu, že tak nerozmýšľame všetci!
    Ja už roky používam tekuté pracie prostriedky z LIDL, celkom lacné a som aj celkom spokojná s kvalitou.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super napad, ani tie veci z internetu nie su drahe. Rozmyslam ze vyskusam tak by ma nalepka potesila :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja mam otazocku... ja si vyrabam doma tiez praci prasok ale teda skor vo forme gelu. Pouzivam iba krystalicku sodu a jadrove mydlo...rozpustim v horucej vode a necham stuhnut do gelu. Zaujalo ma pouzitie aj tychto dalsich veci, ktore su rebars fajn na biele pradlo aby nezasedlo neviem ci zrovna tie dve co nepouzivam su na to vlastne. Ak ano je mozne aj tieto suroviny rozpustit a spravit si gel ci takto sa to da iba vo forme prasku? Je vhodne toto vsetko aj pre pranie veci pre novorodenca ?

    Dakujem krasne Karin

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Karin, ďakujem za návštevu môjho blogu. Kombináciou perkarbonátu a TAED dostanete ekologický prací prostriedok predovšetkým na biele prádlo, neobsahujúci žiadne alergény, vhodný aj na pranie detských plienok. Na otázku či sa z týchto surovín dá vyrobiť aj prací gél Vám neviem odpovedať, lebo zatiaľ som to neskúšala. Robila som len prací gél podobne ako Vy, ale tento prášok sa mi osvedčil lepšie a tiež zaberá menej miesta. Ak máte ďalšie otázky, rada Vám odpoviem. Pekný deň. Monika

      Odstrániť
  4. Ahoj :)
    Dakujem krasne za postup ako vytvorit prasok...
    Mam otazocku...tablety ste neskusali vyrabat? Chcela by som vyrobit tablety na biele a aj tablety na farebne pradlo.. chcela by som to podarovat v peknej doze tak preto ma napadli tablety (vyzera to lepsie)
    Len rozmyslam co tam pridat aby sa tie tablety dali vyrobit...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za návštevu môjho blogu. Tablety na pranie som neskúšala vyrábať, akurát tablety do umývačky riadu, ale tam je iné zloženie surovín. Myslím, že ak dáte prášok do nejakej peknej dózy a vyrobíte k tomu zaujímavú nálepku s venovaním, tak to bude vhodné aj ako darček. Ale ak by sa vám podarilo nejakým spôsobom vyrobiť tablety na pranie, budem rada, ak mi o tom napíšete. Pekný deň.

      Odstrániť
  5. Dobry den, zaujal ma vas navod na vyrobu prasku. Pisete, ze je hlavne na biele pradlo - vybieli. Chcem sa spytat, ci ho pouzivate aj na farebne a ci vam ho moc neodfarbuje. Chcela by som nieco, co farby zachova, pripadne ozivi, dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za návštevu môjho blogu a teší ma Váš záujem o prášok, ktorý je šetrný k životnému prostrediu. Prášok používam aj na farebné prádlo, len na čierne alebo tmavšie neodporúčam. Prajem pekné jesenné dni.

      Odstrániť
  6. Dobry den, super navod na eko prasok, vsetky prisady mam uz kupene zajtra ho idem urobit. Tak ma napadlo, ze netusim ake davkovanie je tomto type prasku. Budem vdacna za vasu radu.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Dobrý deň, ospravedlňujem za oneskorenú odpoveď, ale je leto a čas na PC minimálny :-). Čo sa týka dávkovania tak asi 2 - 3 polievkové lyžice, podľa znečistenia bielizne. Prajem nech sa prášok podarí.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Dobrý ďeň.Som rada,že som si tu našla zaujímavé rady a hlavne recept na prací prášok,ktorý si zajtra hneď vyskušam.Ste šikulka ďakujem.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že ste si našli čas pridať komentár k tomuto príspevku. Monika