pondelok 21. augusta 2017

Demikát


Demikát je tradičná slovenská polievka z bryndze a zemiakov. V minulosti veľmi obľúbená, dnes  už trošku zabudnutá .  Napriek tomu že klasické halušky dostanete snáď v každej slovenskej reštaurácii, demikát som zatiaľ na žiadnom jedálnom lístku nevidela. Pritom k Slovákom patrí rovnako ako bryndzové halušky či pirohy.


Naše šetrné staré mamy  používali na prípravu tejto polievky zvyčajne vodu, v ktorej sa varili halušky.  Proste nič nemohlo vyjsť na zmar. 


Ja som ju uvarila podľa tohto receptu:
Na masti som orestovala cibuľu a cesnak, pridala 1/2 lyžičky rasce, 2 ks bobkový list, 2 ks celé nové korenie, 5 ks celé čierne korenie a 2 lyžičky mletú červenú papriku. Všetko chvíľu  restujeme , podlejeme vodou,pridáme bravčovú kosť a varíme približne 1,5 hodiny. Asi 500 g očistených a na kocky nakrájaných zemiakov uvaríme do mäkka . Časť zemiakov rozmixujeme , časť necháme v celku. Všetko šupneme  do vývaru.  300 g bryndze rozmiešame v  jednom hrnčeku  sladkej smotany a túto zmes pridáme do polievky. Dochutíme soľou a korením. Solíme až na koniec, lebo bryndza je dosť slaná. Ešte chvíľu povaríme . Demikát podávame posypaný pažítkou a petržlenou vňaťou. A najlepší je s májovou bryndzou.


 Krásny deň praje 



5 komentárov:

  1. Krásne fotky, slnečné ako leto :-) pekné misky na polievku máš :-) Už som varila demikát tak, ako staré mamky kedysi z haluškového vývaru, keď nič nemohlo vyjsť nazmar. Pár halušiek som tam nechala. Bola fantastická a tá halušková voda tomu dala správnu chuť. Keď som robila druhý raz nemala som haluškovú vodu a bolo to iné.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ,Anka. Máš pravdu, tá halušková voda dodá polievke špecifickú chuť. Naše babky vedeli čo robia :-).

      Odstrániť
    2. Ešte som skúsila takú polievku volá sa začurka, tiež dobrá a tiež som dala haluškovú vodu. Kdesi som to vyčítala. Na nete je recept. Vyskúšaj :-) ;) Pekný večer

      Odstrániť
  2. Voní mi to dětstvím. Byli jsme Československo a měli jsme v obchodech vynikající brynzu a nebo jsme si pro ní jezdili. Nyní jsme jen Česko a zakopnout o dobrou a kvalitní brynzu je skutečně výkon.
    Škoda, dobré brynzové halušky, echt vynikající jsem jedla na Oravě na škole v přírodě, smutné, když je mi 50let,co.
    Nádherné fotky, Moni...

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že ste si našli čas pridať komentár k tomuto príspevku. Monika