nedeľa 5. novembra 2017

Domáce čistiace prostriedky


Musím sa priznať, že upratovanie  nepatrí medzi moje  obľúbené činnosti v domácnosti. Napriek tomu, že poriadok milujem, upratovanie nenávidím.  No poznám  žienky, ktoré vraj pri upratovaní relaxujú. Nechápem, ale určite závidím :-). Či  už upratovanie milujeme alebo nenávidíme,  môžeme si ho spríjemniť napríklad aj vlastnoručne vyrobenými domácimi  čistiacimi prostriedkami, ktoré sú navyše lacné a ekologické . 


Na ovocný  čistiaci prostriedok potrebujeme ocot, šupky z citrusového ovocia, pár kúskov škorice, vodu, sedemdecový pohár na zaváranie  a fľašu s rozprašovačom. 
Z citrónovej kôry  som dôkladne odstránila všetku dužinu , ide to celkom ľahko, napríklad lyžičkou. Očistené šupky som vložila  do  pohára, pridala celú škoricu a zaliala octom , tak aby boli šupky úplne ponorené. Môžete ich tam ukladať aj priebežne, keď spotrebujete citrón. Pohár som  uzavrela a odložila na tmavé a chladné miesto, občas som zmes premiešala. Už po dvoch týždňoch ocot začne voňať  po citrónoch a trošku stmavne.  Asi po mesiaci  som túto zmes precedila  do čistého pohára a máme  koncentrát na prípravu domáceho čistiaceho prostriedku. Koncentrát som preliala  do fľaše s rozprašovačom a doliala vodou v pomere 1:1.  Pridala som ešte pár kvapiek citrónového vonného oleja, ale nie je to nutné.  Môžete použiť kôru aj z iného citrusového ovocia, ktoré máte doma...pomaranče, grepy, limetky. Ovocný čistiaci prostriedok je naozaj všestranný, dá sa použiť na každý povrch, okrem mramoru a povrchu z  kameňa. 


Na čistiaci prostriedok s rozmarínom budete potrebovať rozmarínovú tinktúru. Tú si pripravíte tak, že čerstvý rozmarín zalejete alkoholom napríklad vodkou (kupujem tú najlacnejšiu v akcii) a necháte lúhovať 21 dní. Potom precedíte. Tinktúra sa dá využiť aj do ústnej vody, pleťovej vody alebo domáceho osviežovača vzduchu.  
Do fľaše s rozprašovačom nalejte jeden pohár rozmarínovej tinktúry, jeden pohár vody a pol pohára octu. Dobre pretraste, aby sa všetko zmiešalo. Vznikne  vynikajúce leštidlo na okná alebo zrkadlá s príjemnou jemnou vôňou rozmarínu.


Je to naozaj jednoduché, investícia je minimálna, využijete odpad z citrusového ovocia a hlavne takto vyrobené čistiace prostriedky sú  ekologické a šetrné k prírode aj k nášmu zdraviu. 
A teším sa z toho, že moja domáca ecodrogéria ( tablety do umývačky riaduprášok na pranie ) sa rozrástla o ďalšie produkty.


A aké prostriedky pri upratovaní zvyknete používať vy? Máte nejaké vlastné recepty ?

Príjemné upratovanie  všetkým želá


11 komentárov:

  1. Super, určitě vyzkouším. Uklízení mezi moje hoby také nepatří, začnu na jedné straně domu a než dojdu na konec, mohla bych začít znovu, tak jsou ti moji čtyři raubíři výkonní :)
    Přeju krásné listopadové dny.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to verím,Betka, že pri takých štyroch šibaloch nie je jednoduché udržať dom v poriadku, ale aj tak je to krásne obdobie.

      Odstrániť
  2. Monika, som rovnaká :-)
    Ale teraz sa veru nemôžem na nič vyhovárať, upratovanie mám takmer každý deň v zrekonštruovanom byte, dokonca aj dnes, nedeľa nenedeľa, aspoň niečo som umyla :-( Budúci týždeň mám v robote ťažký, nebudem už vládať .......
    Ty si upratovanie aspoň dokážeš takto spríjemniť, rozvoňať!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale,Danka,vo vynovenom byte sa upratuje určite oveľa príjemnejšie. Aspoň zo začiatku určite :-).

      Odstrániť
  3. Jéj, ten zo šupiek si robievam aj ja. Príjemné dni prajem ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidím ,Anka, že frčíme na rovnakej "vlne":-). Pekný deň aj tebe.

      Odstrániť
  4. Otestovane, citronovy naaaadherne vonia :)
    Obavam sa, ze sa skoro minie, lebo sa mi nim nechce setrit ked je taky vonavy :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som rada, Katka.Teší ma, že som Ti aspoň takýmto spôsobom mohla spríjemniť upratovanie.

      Odstrániť
  5. Zajímavé. Nikdy jsem sama nezkoušela něco takového vytvořit. Kupuji si hotové ekovýrobky.
    P. S. s úklidem to máme stejné:))))

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Moni, tak ja zatiaľ čistiace prostriedy len z obchodu. ahoj... D. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Čistiace prostriedky si kupujem v obchode, ale občas si spomeniem vtedy, keď by som mala vyhodiť vytlačený citrón, že s ním ešte môžem umyť sprchovací kút :-) A v upratovaní sa tiež nevyžívam...

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že ste si našli čas pridať komentár k tomuto príspevku. Monika